Ny EU-förordning påverkar även betalningar till Hoppets stjärna

Från och med den 9 oktober har en ny EU-förordning om omedelbara betalningar trätt i kraft. Det innebär att pengar nu överförs mellan bankkonton inom 10 sekunder, även under helger och kvällar.

Samtidigt har bankerna börjat kontrollera att betalningsmottagarens namn stämmer överens med det officiella namn som är registrerat hos Patent- och registerstyrelsen (PRH). Syftet med förändringen är att öka säkerheten och förhindra bedrägerier, där någon luras att överföra pengar till fel konto.

När du betalar en faktura eller gör en inbetalning via nätbanken får du därför ett meddelande från banken som visar om mottagarnamnet helt eller delvis motsvarar det officiella namnet, eller om det inte stämmer.

Vad betyder detta för dig som stöder Hoppets stjärna?

Vi har redan fått några frågor från månadsgivare som uppmärksammat detta meddelande vid betalning. Det beror på att vårt officiella namn enligt Patent- och registerstyrelsen är:

Hoppets stjärna r.f., på finska Toivon tähti r.y.

Detta är det namn som registrerades år 1989. Eftersom det är långt och lite otympligt i vardagligt bruk har vi hittills använt de kortare formerna Hoppets stjärna r.f. eller Toivon tähti r.y. på våra månadsbrev och fakturor.

Den nya lagändringen gör dock att bankerna nu kräver att mottagarnamnet ska skrivas exakt som det är registrerat. Därför kommer vi att uppdatera våra fakturamallar och månadsbrev från och med november, så att rätt namn står angivet.

Du behöver inte göra något – men var uppmärksam

Om du nyligen fått ett meddelande från din bank i samband med betalning till oss, behöver du inte oroa dig. Din betalning har gått fram som vanligt.

Vi beklagar om detta orsakat förvirring och tackar för ditt tålamod! Förändringen gäller alla organisationer och företag inom EU och införs för att göra betalningar tryggare för alla.

Tack för att du fortsätter stödja Hoppets stjärnas arbete – din gåva gör skillnad varje dag! 💛